تحلیل اقتصادی گزینه ‏های فعلی بهره ‏برداری از تالاب میقان

نویسندگان

علی لطفی

سید مهدی حشمت الواعظین

محمدرضا گیلی

آزاده کاظمی

چکیده

در تحلیل اقتصادی طرح‏ها، اغلب هزینه‏های برونی طرح مانند تخریب محیط زیست نادیده گرفته می‏شود. این مطالعه به تحلیل اقتصادی گزینه‏های مدیریتی تالاب میقان شامل استخراج سولفات سدیم، پرورش آرتمیا و گزینة تلفیقی با توجه به هزینه‏های تخریب تالاب پرداخته است. برای بررسی تخریب احتمالی تالاب بر اثر استخراج سولفات سدیم و علل آن از داده های بیلان آبی منطقه و نیز تصاویر سنجندة etm+ ماهوارة لندست و نیز تصاویر google earth در دورة 1379 ـ 1391 استفاده شد. در مرحلة بعد، کلیة هزینه‏ها و منافع گزینه‏های فعلی بهره‏برداری از تالاب میقان برآورد شد. برای برآورد هزینه ها و منافع فعالیت‏های استخراج سولفات سدیم و آبزی پروری از طرح های توجیهی و تکمیل اطلاعات در محل بهره گرفته‏ شد. هزینه‏های ناشی از تخریب تالاب با روش هزینة جایگزینی (هزینة بهسازی تالاب) و به کمک اطلاعات فهرست بهای واحد پایه فعالیت‏های ساخت و ساز 1392 برآورد شد. سپس کلیة اطلاعات مالی به کمک نمایة قیمت مصرف کننده به قیمت های سال 1392 تعدیل یافت. در نهایت کلیة گزینه ها به کمک معیار معادل سالانة ارزش خالص فعلی ارزیابی شد. نتایج نشان داد که سطح تالاب عمدتاً به‏دلیل کسری بیلان آبی (تبخیر و تعرق پتانسیل شدید) با نرخ 6/3 درصد در سال کاهش یافته است. به این ترتیب، استخراج سولفات سدیم دلیل اصلی کاهش پهنة آبی تالاب به نظر نمی‏رسد. با این حال استخراج معدن با عمیق کردن تالاب ممکن است به تشدید روند خشک شدن آن کمک کند. نتایج نشان داد که استخراج سولفات سدیم به این ترتیب دست کم هزینة برونی معادل 4/6 میلیارد ریال در سال ایجاد کرده است. بر اساس نتایج، استخراج سولفات سدیم و پرورش آرتمیا به ترتیب در سطح 800 و 2550 هکتار از تالاب، می تواند ارزش خالص فعلی سالانه‏ای در حدود 65/1 و 65/9 میلیارد ریال ایجاد ‏کند. نتایج همچنین نشان داد که منافع خالص فعلی سالانه حاصل از استخراج سولفات سدیم پس از کسر هزینه‏های بهسازی تالاب به 58/7 میلیارد ریال کاهش یافت. از این رو، گزینة استخراج معدن میقان، در صورت انجام درست و به‏موقع فعالیت‏های بهسازی تالاب، گزینة ناپایدار اقتصادی یا محیط زیستی محسوب نمی‏شود. نتایج همچنین نشان داد که مدیریت تلفیقی تالاب (بهره‏برداری با انجام عملیات بهسازی و پرورش آرتمیا) با منافع خالص سالانه‏ای معادل 124/6 میلیارد ریال اقتصادی‏ترین گزینة فعلی تالاب به‏نظر می‏رسد. با این حال مطالعات بیشتری لازم است تا دیگر منافع تالاب میقان از جمله منافع تأمین آب کشاورزی، گردشگری و حفظ تنوع زیستی برآورد شود.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بهره برداری اقتصادی از سیستم نیروی برق

دراین مقاله روشهای مختلف تولید اقتصادی الکتریسته با ضریب بهره حداکثر مورد بررسی قرار می گیرد و دیسپاچینگ اقتصادی به طور اجمال بیان می شود . ضمناً با توجه به تلفات انتقال و تشریح مطلب از نظر ریاضی و حل معادلات مربوط ، توزیع صحیح و اقتصادی بار بین واحدهای مختلف ارائه می شود .

متن کامل

بهره برداری از انفال

ارزش و جایگاه «انفال» در جامعة بشری امروز بر هیچ کس پوشیده نیست. بخش مهمی از ثروت ملی جامعه و خصوصا منابع طبیعی زیر عنوان انفال قرار می گیرند. همین امر کافی است تا نشان دهد چرا از انفال در رشته های مختلف حقوق عمومی( حقوق اساسی و حقوق مالی) و حقوق خصوصی ( اموال و مالکیت) بحث می شود. گذشته از اختلاف نظرهایی که پیرامون مصادیق انفال وجود دارد‘ مهمترین و اساسی ترین مشکلی که مانع تعیین دقیق جایگاه حق...

متن کامل

بهره برداری اقتصادی از سیستم نیروی برق

دراین مقاله روشهای مختلف تولید اقتصادی الکتریسته با ضریب بهره حداکثر مورد بررسی قرار می گیرد و دیسپاچینگ اقتصادی به طور اجمال بیان می شود . ضمناً با توجه به تلفات انتقال و تشریح مطلب از نظر ریاضی و حل معادلات مربوط ، توزیع صحیح و اقتصادی بار بین واحدهای مختلف ارائه می شود .

متن کامل

تالاب های مصنوعی، گزینه ای زیست محیطی برای تصفیه فاضلاب

تالاب مصنوعی سیستمی طبیعی در تصفیه فاضلاب می باشد که با توجه به سادگی ساخت و راهبری، سازگاری با محیط زیست و بازدهی بالا، در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در این مطالعه با توجه به تحقیقات انجام شده، انواع تالاب مصنوعی از لحاظ عوامل اقلیمی، هیدرولیکی و گیاهان مورد بررسی قرار گرفته است. عملکرد مناسب انواع تالاب مصنوعی در تصفیه منابع مختلف فاضلاب از قبیل شهری، صنعتی، کشاورزی و شیرابه ل...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
نشریه محیط زیست طبیعی

ناشر: دانشکده منابع طبیعی

ISSN 2008-7764

دوره 67

شماره 1 2014

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023